Att banta eller inte banta?


Bild: Mitt favorit halsband: POWER

Det går bra för mig och min viktutmaning. Det går inte fort men det spelar inte så stor roll för det går neråt. Jag mår bra och känner mig starkare och starkare. Jag vill snart känna mig också lättare självklart. Jag orkar att träna!
Det skulle vara så enkelt om jag bara kunde springa och träna mer och på så sätt lätt gå ner i vikt!
Tyvärr är det inte så för mig. Jag kompenserar de kalorier jag bränner under ett pass genom att istället äta mer! Så har det varit men nu har jag fått mer kontroll över detta.
Jag tror verkligen det handlar om att reducera kaloriintaget långsamt och inte dra ner dramatiskt om jag vill självklart orka att träna! Det bästa sätt är att jag går ner inte mer än 1/2 – 1 kilo per vecka.
Om man gör så motsvarar det ungefär att äta 250 kcal färre per dag än vad jag annars bruka göra.
Jag kan leva med att äta lite mindre nu. Det är vad jag har gjort under de här 22 dagar som har gått! Det funkar!
Jag har inte ätit en enda godis, inte en enda onyttig sak och jag är inte sugen.
Viktigaste av allt är att det här är inte en bantningsmetod!! NEJ!
Vi kan inte banta hela livet! Man kanske orkar några veckor/månader och sen? Är man tillbaka till ruta ett eller hur?
Nej, det vill jag inte göra.
Jag ser det istället som en permanent förändring men framför allt ett permanent livsstil!
För det är så jag mår bra 😀

Vad tycker du?

7 tankar på “Att banta eller inte banta?

  1. Håller med helt och fullt!
    Det jag jobbar med nu är _inte_ bantning utan en hållbar livsstilsförändring! Även för mig är nog ½-1 kgs minskning/vecka optimalt – jag försöker hitta den väg som är rätt för mig in i ett sundare liv!

    pepp&kram

  2. Jag brukar tänka som så att om jag plötsligt vaknade en dag och vägde det jag ville och hade min drömkropp, hur skulle jag då leva för att inte förlora den? Det handlar ju om att få in bra vanor i vardagen, visst kan man falla ibland men det gäller resa sig igen.
    Senast gick jag ner två hekto trots en rejäl startvikt och en mycket bra kost/träningsvecka. Lite surt, men men… Det är ju såhär jag ska leva så det är bara bita ihop he he..
    Och hellre två hekto ner än två hekto upp.

  3. Det är ju alltid svårt att säga nej till sig själv… Jag skulle vara en fullständigt usel bantare! Det eller läskigt bra. Allt eller inget! Bra jobbat!

    • Bueno si que tengo que hacer dieta… pero no dieta dieta. Sino mas bien fijarme bien en lo que como!! Ya sabes quitar todo lo ”rico”…
      Cuando nos vemos?
      Besos

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.