Kan man Toppforma?


(Bild från internet)

Förra veckan skrev Sara om att köra en10 veckors resa mot toppform på sin blogg. Jag har börjat min egen resa till Toppform också. Min resa handlar inte bara om att gå ner i vikt. Det handlar om två delar för att nå toppformen. Man kan ha olika mål för att nå sin egen Topp Form. Mina delar för att komma dit är:

1. Kost/viktminskning

2.  Träning till mitt första stora mål: Stockholm Marathon

Jag kollar i min kalender och ser att det är bara åtta veckor kvar. Det är ju ingenting. Det känns verkligen spännande och tiden går fort. Fortare än vad man tror.
Jag undrar om man kan toppforma på åtta veckor? Vad tycker du?

KOST
För min del har jag börjat  lite tidigare än så. Närmare bestämt började jag för sju veckor sen. Då började jag att lägga mycket mycket fokus på kosten för att försöka gå ner i vikt. Jag har gått ner några kilo och jag hoppas att väga några kilo mindre till och känna mig lättare den 2 juni när jag kommer stå på startlinjen.
Det är kul att se hur det långsamt men säkert alla kilon försvinner och då får jag mer ork för att springa. Allt går mycket lättare. Det gäller att inte tappa fokus och motivationen. Just nu är det ingen fara. Är super peppad och fokuserad.
Jag har inte ätit en enda bit godis eller onyttiga saker sen den 20 februari. Yei!

Om jag vill gå ner i vikt måste jag ligga lågt. Det går inte att äta ”vad jag vill” bara för att jag tränar. Men det gäller att äta rätt för att orka. Med löpningen förbrukar man en hel del energi.
Jag äter en ganska snål kost men ändå tillräckligt bra för att orka och återhämta mig fort. Jag ligger mellan 1500-1600 kcal/dag. Jag svälter inte utan jag äter 5 måltider om dag ibland även 6 måltider.

Det är enkelt: Man måste äta mindre än man gör av med. Punkt slut.

TRÄNING
Och träning då?
Jodå! Det går också bra. Det hänger ihop med kosten. Är jag lättare i kroppen kan jag springa lättare/snabbare och orkar mycket bättre. Och det är dessutom roligare att kunna genomföra alla pass som coachen säger.
Mina kommande stora mål är Stockholm Marathon och sedan i augusti Fjällmarathon.
Jag har tränat bra sedan i vintras. Just nu ligger vi i en tung period inför Stockholm Marathon och det har börjat fokus på backarna. Jag måste bli bättre på terräng och backar.

Nästa rapport med bilder och vikt kommer om 4 veckor! Stay tuned!

Ska du också nå din Topp Form? Berätta gärna!

2 tankar på “Kan man Toppforma?

  1. Du är verkligen målfokuserad. Det beundrar jag hos människor.

    Jag har inte nåt direkt fokus på att toppforma mig. Försöker genomföra ett intervallpass, långpass, fartpass (stegrande fart) och ett distanspass per vecka. Ibland får jag till några backpass också.
    Inför tävling går jag ner i mängd och försöker få till några snabba intervallpass och lättare pass. Det kanske är att toppforma sig? Jag vet inte …

  2. Jo, under sommaren fokuserar jag mer på kvalitetspass. Istället för 1 pass intervaller brukar jag köra 2 intervallpass, långpass och ett lättare distanspass

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.