Utan socker

 

I februari bestämde jag mig för att det får vara nog med att bära på extra kilon när jag springer.
Nu kommer jag att skriva om det här och det känns lite läskigt. Det är alltid läskigt att berätta om sina tankar för att då är det sagt och det går inte att ångra sig. Nu kommer ni få veta vad jag håller på.

Allt gick utom kontroll efter jag kom tillbaka från Chamonix. Då kom den svåraste svackan jag har haft som löpare. Det blev för mycket helt enkelt: saknaden av barnen var stor, besvikelsen av att det inte gick som jag hade tänkt på UTMB, hösten, mörkret. Jag tappade motivation med allt. Vad gjorde jag istället?
Jo, omedvetet tappade jag också kontrollen över vad jag åt. För mig får det inte hända. Så fort jag släpper kontrollen så smyger sig kilona på i kroppen.

Jag brydde mig inte så mycket trotts att jag visste kilona började kännas. Men nu var det nog.

Den 27 januari fick jag kontroll igen. Jag bestämde mig och jag hade ett tydligt mål i huvudet. Det var bara att köra.

Mitt mål är att springa mina lopp på sommaren med en kropp som lättare kan hoppa från en sten till den andra. En starkare kropp också.
Hur ska jag göra det?

Min plan:

* Sluta med socker med noll tolerans
* Sluta med bröd, ris och pasta
* Äta bra mat som ger bra energi till kroppen
* Dricka mer vatten
* Träna styrka minst 3 gånger/ vecka
* Följa mitt löpschema
* Sova minst 6-7timmar per natt (mer om möjligt)
* Tappa inte träningsglädje

Hur har det gått?

Idag är det exakt 32 dagar utan socker. Utan bröd, bakelser, bullar, tårtor, etc. Men framför allt, utan mina älskade naturgodis!
Jag saknar dem inte längre! Så skönt! Jag kan gå förbi i affären utan att ens titta på dem!
3760_10151152874617807_743165669_n_51ad048c9606ee6b7b22190e

Nästan alla punkter har jag följt förutom styrkan. Den punkten måste jag jobba lite till på!

Det känns fantastiskt i kroppen och själen. Jag tänker fortsätta så!
Kroppen blir starkare och lättare för varje dag! Kilona har börjat att försvinna. Sakta med säkert!
Det är också lättare att att använda fettet som energi på mina långpass. Mer om det här i ett annat inlägg.
Jag gillar att ha koll på vad jag gör. Jag gillar att ha bra rutiner i min vardag. Det är så jag mår som bäst.
Härligt när man har ett mål och jobbar mot det!
Längtar efter sommarens lopp!  

2 responses

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s