Att träna på udda tider

Här om dagen gick jag upp kl 4:00 för att springa. Det är inte ofta jag gör det, rättare sagt det är väldigt sällan. Tidigast har jag gått upp 04:45 någon gång.
När man gör sådana udda saker blir man ganska provocerande!
Folk undrar och frågar: – varför gör du det? De tycker man är bara dum i huvudet.

Morgonpass kl 4:30

Jag springer ultralopp där man springer i många timmar. Några tar 20-30 timmar!

Har bestämt mig att testa att springa på udda tider. Tider som inte är de vanliga för mig. Jag tror stenhårt att man ska träna så som man tänker springa ett lopp. Det är ett sätt att lära kroppen att springa även om den inte vill.

Till exempel, att springa på natten när man vill bara gå och lägga sig eller när man borde sova. Springa tidigt på morgonen och tvinga kroppen att vakna även om man känner sig seg. En annan bra sak att träna på är att så tidigt på morgonen springa utan mat. Då ska man vänja sig att använda de reserver man har i kroppen.

I torsdags sprang jag på natten och jag la en bild på sociala medier. Jag gick till sängen kl 00.30 men hade svårt att somna. Det brukar hända när jag springer så sent. Det tar tid för kroppen att varva ner. Körde lite yoga-andning-övningar och sen kunde jag somna.
Dagen efter gick jag upp kl 5:00 för att hinna till gymmet innan jobbet. Det blev inte så många timmar sömn. Det blev en bild till på sociala medier.

Då kom frågan direkt: när vilar du?

Nattpass kl 22:00

Jag gör det. Det är viktigt att vila också. Men just de här dagarna gjorde jag det med flit! Jag vill öva och lära mig att kunna träna trots att kroppen är lite trött ibland. Det är som en mini-utmaning varje gång jag gör så här. Jag blev så överraskad varje gång jag inser hur bra och smart kroppen är. Det går! Vi kan mer än vad vi tror om vi bara vill det!

Ibland tränar jag så för att anpassa träningen så den kan passa i vardagspuzzlet!

Det finns två saker som är viktigt när man kör lite extra: inte glömma att äta bra mat och att vila efteråt. Då får man en bättre träningseffekt och en snabbare återhämtning.

Morgonpass på gymmet kl 06:00

 

4 responses

Kommentera

