Om min träning. Vecka 3

Det känns som det är länge sedan jag skrev om hur jag tränar.

Förut skrev jag ofta om min träning och det har jag inte gjort så ofta längre. Jag skriver all träning på jogg.se och har koll på mina pass. Det är kul att kunna gå tillbaka och jämföra lite.
Jag skriver mest för min egen skull men du kanske är lite nyfiken?
Så nu tänker jag skriva oftare om min träning för att få lite motivation.

img_5725
Det är min första vecka med struktur för i år. Jag har tränat lite vad jag vill och kände för efter jag kom tillbaka från Bislett.
Jag har tränat lite fritt och jag behövde det. Hela december var precis så och det var skönt.
Jag gillar att planera och veta vad jag vill nå med min träning. Den här veckan hade jag som bas tre löppass och två styrkepass. Sen skulle jag träna vad jag kände för utöver de här fem passen.

Hur gick det?

Hade svårt att planera mina pass framför allt mina styrkepass. Det var så lätt att hitta ursäkter för att ”träna sen, eller träna i morgon”. Vi håller på att fixa i källaren för att kunna ha en yta för att träna. Det är inte klart och då tänkte jag: – jag kan inte träna om det är stökigt och dammig!

Träning

Backpass. Ett pass på löpband med ett upplägg som var jättekul:
5 min 3% lutning + 5 min 5% lutning + 5 min 7% lutning X 3 gånger. Funkade! Det var inte alls tråkigt men jobbigt!

Intervallpass: korta intervaller 1 min X 10 gånger med 1 min vila i mellan. Kul med lite fart! Jag har tydligen glömt hur man springer fort! Så det här passet var roligt och jag hoppas på att kunna bli lite snabbare löpare. När man springer ultra kan man hamna lätt i ett komforttempo för att orka längre. Men jag märker att jag behöver bli lite snabbare om jag vill hinna innan alla cut-tiderna på de stora loppen!

Långpass. Målet var att springa mellan 25-30 km och hitta ett skönt tempo. Det gjorde jag inte. Dels för att jag gick upp kl. 5:00 (tror jag) och dels för att det kändes tungt från fösta steget. Men envis som jag är, fortsatt jag ändå. Det var många sträckor med mycket hård snö och svår att springa. Jag fick lite ont i vristerna.
Jag drack bara vatten och åt en halv CLIF bar ungefär vid 18 km. Jag kände hur energin inte räckte till.

Styrka. Det blev ingen styrka den här veckan! Fy på mig! Jag vet hur viktigt det är för att bli bättre löpare, så varför prioriterar jag inte det? Bättring på det!

Yoga. Två korta pass den här veckan. Det känns alltid så bra med yoga. Ska bli bättre med det här också.

Ny vecka börjar idag. Nya tankar och jag ska inte tillåta andra saker påverkar mig. Tyvärr behöver jag inte mycket för att inte må så bra och det påverkar min träning.

En söndag morgon. Tidigt start på långpasset. Kl 6:30

vecka3

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s