Min diagnos, min plan

20130208-142320.jpg
Jag besökte AccesRehab i tisdags och träffade David Felhendler.
Det verkar som mitt problem inte är hälsenan som jag trodde.
Jag har problem med ischiasnerven.
Det känns mer när jag springer långt.
Den börjar i nedre delen av korsryggen, går genom bäckenet och säte till baksidan av låret och underbenet och ända ut i tårna.
När nerven blir irriterad eller kommer i kläm inne i ryggen kan man få smärtor, domningar eller till och med muskelsvaghet i benet.
Mina symptom stämde bra: Smärta på baksidan av låret, ned i vaden och helt ut i foten.
Precis vad jag känner! När smärtan strålar neråt så kan det betyda att ischiasnerven är irriterad, svullen och eller inflammerad.
David kollade och krackade ryggen och även fötterna. Han kan sitt jobb!

Kroppen har en fantastisk förmåga att läka sig själv så prognosen för ischias är mycket god och de allra flesta blir helt återställda och smärtfria efter några dagar/veckor.
Skönt att höra det!
Jag har tagit en iprenkur i en vecka och har vilat från löpningen. Så det känns mycket bättre redan nu.

Min läxa:

  • Efter behandlingen ska jag vila i två dagar innan jag börjar att träna igen.
  • Jag får springa och öka successivt. Jag ska springa så länge det inte gör ont.
  • Jag ska alltid lyssna på kroppen. Att springa 1 eller 2 och även 3 mil får inte göra ont. Om det gör ont måste jag sluta och vila.
  • Sitta så lite som möjligt under dagen. Jag ska höja mitt skrivbord och försöka stå minst halva tiden på jobbet.
  • Stressa mindre. Stress har hjälpt mig att få problemet.
  • Ska träna mer corepartiet. Mycket mer styrka för ryggens muskulatur, magmuskler, bäcken, höften mm.
  • Öva med att andningen. Man oftast andas högt upp i bröstkorgen. Att lära sig djupandas är ett sätt att effektivisera andningen så att man använder även magen mer optimalt när man andas.

Dag efter behandlingen har jag haft ont i kroppen. Men jag visste det skulle vara så efterbehandlingen.
Jag är glad och övertygad att snart kommer det att kännas bättre. Jag ska komma tillbaka om två veckor så David kan kolla hur har det gått.
Nu har det gått 11 dagar sen sist jag sprang!
Jag ska verkligen göra allt för att bli av problemet.

Det får ta den tid det tar. Det är jag beredd på!!

20130208-142330.jpg

4 responses

  1. Samma som jag hade/har problem med. Fick du några övningar för att öka rörligheten i ryggen? Jag fick några som hjälpte mig massor – nu har jag ont i andra benet och jag vet att det är för att jag slarvat med rehab:en.

    lycka till!

  2. Hoppas allt går enligt plan och att du snart kan springa igen. Själv har jag en baksida som irriterar. Känns när jag springer lite fortare och om jag är ute mer än 10-12 km
    Men eftersom den inte påverka mig så jättemycket har jag inte gjort nåt åt det … borde verkligen ta tag i det

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s