Batteribyte Garmin Forerunner 305

Min Garmin är trött efter ca tre år. Jag blev så irriterad när klockan stängde av sig pga tomt batteri när jag var i Portugal. Samma sak på mina långpass efter tre timmar.
Det är inte kul. Man vill gärna se hela passet eller loppet efteråt när man kommer hem.
Jag frågade Garmin leverantören och de sa att det fanns ingenting att göra än köpa en ny klocka.
Nähe! Jag frågade lite här och där och Peter Nilsson tipsade mig om en bra sida på funbeat.se där man kunde få bra tips på hur man byter batteriet.
Jag ville ta risken och se om klockan kunde få mer batteritid. Själva batteriet kostade 199 kr. Det var mycket billigare att testa än köpa en ny klocka!
Älsklingen är händig så han kunde försöka hjälpa mig.
Han har gjort det nu och han har dokumenterat hela proceduren så det kanske hjälper någon annan med samma problem.
Här kommer älsklingens gästinlägg. Var så goda!

Uppdatering: Jag sprang med min Garmin på Axa Fajällmara och klockan var på lite mer än 10 timmar!!
Det funkade!!
**************************************************************************************************
Göran gästbloggar:

Som de flesta uppladdningsbara elektroniska apparater så blir tiden mellan laddningarna allt kortare och med tiden fungerar pulsklockan bara någon timme innan det är dags att ladda igen. Då är det dags att byta batteri. Det är inte meningen att man skall byta batteri i sin pulsklocka utan man skall köpa en ny klocka.Det är dock möjligt att byta batteriet och det finns otaliga guider på internet hur detta skall gå till, tex den här artikel på funbeat.se som är på svenska. Det finns även flera sidor på engelska om man googlar på ”battery replacement garmin forerunner 305”.

Man behöver lödutrustning och kunna löda, i övrigt är det inga märkvärdigheter. För att bryta upp klockan behöver sticka in något tunt i skarven mellan halvorna, lättast att börja i ändan mot armbandet och sedan arbeta sig runt. Jag använde en smörkniv ur kökslådan som passade utmärkt. Det gäller dock att inte sticka in bladet för långt, då kan elektroniken inuti skadas. Likaså får man vara försiktig så kanterna inte skadas.

Det gick förvånansvärt lätt att öppna klockan.Någon nämnvärd fuktskada gick inte att finna utom för själva högtalaren som hade synlig korrosion.Hålen för högtalaren är inte vattentäta.

Batteriet syns tydligt på den halva som armbanden sitter på, den del som är inslagen i blå plast. På etiketten kan man läsa att det är 3,7 volt; 720 mAh Li-ion batteri. Reservdelsnummer är också synligt. Någon reservdel finns tyvärr inte att finna då Garmin inte säljer lösa batterier. Ersättningsbatteriet på Kjell & Compani lär passa i en Olympus-kamera och är på 925 mAh, med andra ord skall den ha något bättre prestanda. Om det är smart att öka på prestandan på batteriet vet jag inte med säkerhet. Om det verkligen fungerar att batteriet tar laddning av klockans inbyggda intelligenta elektronik, men nu är det marginell skillnad så det borde fungera.

Tyvärr stack jag in kniven lite för långt i alla fall och rev upp folien för själva GPS-mottagaren. Jag tryckte tillbaka folien så gott det gick och hoppas att ingen skada är skedd.

Batteriet sitter också limmad mot botten och genom att sticka in kniven under batteriet gick det att bryta loss batteriet med en smäll. Lite otäckt då det nästan lät som något gick sönder.

Något misstänksam rev jag bort plasten om batteriet, och hittade ytterligare elektronik. Skall denna elektronik sparas? Mera googlande berättar att detta är själva ladd-elektroniken. Om denna skall flyttas över till det nya batteriet verkar något oklart,men en del guider visar att även ersättningsbatterierna har liknande elektronik om man tar av plasten. Jag ville dock inte ta av plasten på det nya batteriet.

Elektroniken är även besvärlig att demontera och polariteten på batteriet oklar om man inte har något mätinstrument vilket jag inte har. Jag bestämde mig för att kasta denna elektronik och löda fast sladdarna direkt på det nya batteriet. Guiden som nämns inledningsvis gjorde på samma sätt, dvs han klippte bara av sladdarna och lödde fast dem på det nya batteriet och det skall ha fungerat bra.

Istället löddes röd kabel till plus och svart till minus, enligt guiderna på internet. Här gäller att löda snabbt och effektivt för batteriernas anslutningar kan lossna inuti batteriet om man värmer för länge. Ett beprövad trick är att snabbt löda på lite tenn på batteriet och lite tenn på sladdarna. Då är bara att hålla kabeln mot lödstället och värma kort, max nån sekund, så sitter sladden med minimal risk att nått annat lossnar. Nu visade sig att den svarta sladden på bilden blev för kort och fick förlängas med en skarvkabel.

Här syns högtalaren som fått lite korrosion och med lite silikonlim tätades högtalaren genom att med en tandpetare stryka ut silikon över högtalaren. Om man inte öppnar klockan och inte tycker ljudet är så viktigt kan man täta hålen från utsidan.

Det nya batteriet var någon mm längre så piggen på bilden fick skäras bort. Därefter limmades batteriet på plats med kontaktlim. Man kan säkert limma med silikonlim också, men kontaktlimmet torkar på ett par minuter.

Den svåraste biten är att limma ihop klockans halvor igen. Det måste bli vattentätt igen. Enligt guiderna på internet skall man använda silkonlim, men jag tyckte inte limmet i skarven vid demonteringen liknade silikon utan vanligt kontaktlim. Detta är silkonlimmet jag köpte på biltema, men som bara användes på högtalaren.

Kanterna på klockan rengjordes noga med tandpetare och accetonfri nagelborttagningsmedel. En tunn sträng med kontaktlim ströks på kanten och så klämdes klockan ihop och lindades med eltejp för att torka ordentligt. Att linda med eltejp visade inte vara så god ide då klistret på tejpen fastnade på klockan och var svår att få bort. Klämmor eller gummiband är kanske bättre. Om nu kontaktlim är bättre än silikonlim återstår att se. Kanske blir klockan tätare med silikon men eftersom originalklistret liknade kontaktlim valde jag det före silkon.

Efter laddning så är det bara att sätta på klockan och hoppas den fungerar.



/Göran

8 responses

  1. Oj så glad jag blev som hittade den här instruktionen. Hade precis skickat en fråga till Garmin så det skall bli spännande och se om jag får samma svar.

  2. Då jag fick ärva en Garmin 305 som gett upp i batteriet. Lästes denna beskrivning och även mr Forsströms beskrivning.

    Inhandlade således ett batteri på kjell & co
    Artnummer: 42381

    Tar inte längre än femton minuter att genomföra ingreppet från att sladd till lödpenna satts i, till att man lindar ihop klockan limmad och klar med varptråd.

    Å swish,,, klockan e som ny för 199:-

    Tackar å bockar.

  3. Kanonbra!
    Min 4:a år gamlaFrorerunner305:a skriker om ”lågt batteri” redan efter 45 minuter…
    Har även kollat ”originalet” – Mikael Forsströms instruktion.

    Vill dock tipsa om att det finn betydligt billigare alternativ än Kjell & Co.

    Har själv beställt batteri för 24 kr (inkl frakt!) på ebay

    Jag återkommer med info om det är något att ha🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s