Ett långpass som inte blev långpass

I söndags var det dags för ett långpass. Jag hade med mig Perpetuem för två timmar, vätskeryggan och musik.
Men det kan inte vara som man planerar alla gånger.
Efter ca 10 km började jag att få ont i knät. Jag stannade och stretchade. Joggade lite till men efter det var jag tvungen att stanna ofta för att stretcha.
Jag satte ett knäband efter 8 km men jag tror jag satte det fel. Coachen säger att bandet ska jag sätta rakt under knäskålen, det skall spännas hårt.
Jag testar igen nästa gång jag springer. Det borde hjälpa🙂
Efter 15 km var jag hemma igen. Det gick inte att springa längre. Tyvärr.
Jag var ganska besviken. Jag vill så mycket med mitt knä sätter stopp. Jag ville inte pressa för hårt. Jag måste skynda mig långsamt.
Det kommer att bli mycket stretch och styrka fram över.
Kommer jag kunna springa Fjällmara om 4 veckor?

20120717-091428.jpg

20120717-091440.jpg
Bild: Stretchar och stretchar 


20120717-091449.jpg
Bild: Hur vet jag att satt knäbandet rätt?

6 responses

  1. Jag vill _inte_ säga emot Andreas; banden jag köpte skulle sättas längre upp, strax över där senan retas av den där lilla utväxten i knäet. Du kanske har ett annat band som skall sättas på annat sätt.
    Du kan säkert springa Fjällmaran, av egen erfarenhet säger jag så här:
    -Spring men sikta inte på ngn speciell tid, risken finns ju att du pressar dig tills det är dags att springa och bara retar knäet ännu mer
    -Förbered dig redan nu på att det kan hända att du inte kan starta, hur tråkigt och ledsamt det än är
    -Startar du ändå så ha riskerna i åtanke, kanske blir det en längre löpvila efter det

    Det är hur svårt som helst att råda eftersom allas löparknän kommer ur olika anledningar:-/
    Hur som helst så håller jag tummarna :-*!

  2. Jag har löparknä själv och vet hur jobbigt och frustrerande det är, särskilt med tanke på att man är van att springa långa och härliga långpass. Jag klarar bara 4 km nu om jag varvar löpning med gång men jag vet att det blir bra till slut. Hoppas du kan springa maran!

  3. Jag har en annan stretch som hjälpte mig mkt mer än den du visar. Hittade en video på youtube men kommer inte åt den nu pga dålig täckning. Enkelt förklarat behöver du en bänk (typ diskbänk eller så) i höfthöjd som du kan lägga upp hälen på. Vinkla foten ochha böjt ben, som du vinklar utåt, så att utsidan av foten ligger på bänken. Böj överkroppen framåt över benet så att den sträcker från rumpan och utsidan av låret. Hoppas du förstår, annars kan jag maila länk nästa vecka! Och hoppas du blir bra till maran!

  4. Det kan vara så att man bara retar upp senan med för mycket stretch, det gjorde jag.
    Satsa mycket på sätes styrka!!! Sen vila, du blir inte bra om du springer och retar upp smärtan.
    Jag vet hur frustrerande det är😦, jag skulle springa Stockholm maraton, men det gick ej, med vila, alternativ träning (simning och cykling) och mycket bål och ben styrka är jag smärtfri igen. Stretch blev jag sämre av, jag var inte stram utan svag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s