Kolhydratladdning?

2 dagar kvar…

Vad ska man äta och ska man inte äta?

Jag gör inte som många andra gör till exempel jag gör inte en Vitargo-laddning. Jag har aldrig gjort och det är dumt att testa nya saker nu. Så här nära maran törs man inte då det helt enkelt kan bli katastrof i värsta fall.
Man blir livrädd för att ha ätit för lite och därmed ha mindre energi i kroppen.

Har jag ätit tillräckligt mycket för att orka 42,2km?

Å andra sida vill jag inte ha hård mage. Att tarmsystemet funkar som de ska är prio nummer ett. Coach Sirpa är övertygad om att det bästa för mig är att äta ”som vanligt” så inte magen reagerar negativt på din viktiga dag!! Och jag gör som coach Sirpa säger 😉

Bild: Jag och coach Sirpa i Stockholm Marathon 2010

Så därför hela vecka har jag ätit bra. Inte nåt konstigt utan vanligt mat.
Från och med idag kommer jag att öka mängden och mest ökat kolhydraterna.
I vanliga fall håller jag med inom 1600kcal men nu äter jag mer ris/potatis/gröt osv samt mer frukt. Alltså 1900-2000 kcal enligt ISO alla dagar fram till SM, dvs lite extra varje dag.

Ikväll ska bli sista passet innan maran. Jag ska springa med mitt jobb Blodomloppet i Linköping.
Jag bara fick  springa 5km från coachen. Det ska bli kul!

Det närmar sig…

3 responses

  1. bra att du inte testar något du inte gjort tidigare. Lycka till ikväll! (Och på lördag såklart, men jag gissar att det kommer fler chanser att säga lycka till)

  2. Hej! Hittade till din blogg först nu, men vill bara önska dig lycka till på lördag! Jag springer mitt livs första marathon i Stockholm och kolhydratladdar förstås också för fullt! Ha ett fint lopp!

Kommentera

