Långpass


Igår var det dags för lördagslångpass!
Jag hade på mig mina nya kompressionstights!! Så snygga!
Jag gillar verkligen hur de ser ut! Jag återkommer med utvärderingen.
Meningen var att springa hela passet i 6:20-6:30 tempo. Jag höll farten på de första 20km.
Stannade några gånger en kort stund för att dricka.
Jag hade russin och valnötter och delade dem i tre: 15km, 20km och 24km.
Men tyvärr räckte inte energin igår.
Jag passerade halvmaran på 2:17. Det kändes bra då!
Men efter det började orken sakta ta slut.
Vid km 25 hade jag verkligen ingenting kvar i kroppen. Jag kunde knapp lyfta benen.
Självklart var farten inte så bra heller!
Men jag var tvungen att komma hem och det var bara att köra.
Jag vet verkligen inte hur jag lyckades komma hem.
Det blev hela 3okm.
Distans: 30km
Tid: 3:23 min
Medelfart: 6:45 min/km
Kcal: 2320
Känsla: Bra de första 21km… resten var inte lätt.
Invigningen av mina nya kompressionstights 🙂

Tiden var helt okej ändå. Men när jag kom hem och ville göra min proteindricka kunde jag inte det.
Jag la mig på soffan och ropade på älsklingen!
När han kom blev han lite rädd och frågade om det gjorde ont någonstans.
Men jag mådde bara illa och ville spy. Jag grät! Det var läskigt!
Jag fick apelsin juice och en gainomax och sakta började det kännas bättre.
Vad hände då?
Jag tror energin tog slut.
Jag frågade coach Sirpa och hon svarade att jag fick energibrist på slutet av passet. Vanligtvis inför lopp brukar jag fylla på med extra kolisar 2-3 dagar före.
Hon sa att det är det man äter 1-2 dagar innan, som man tränar/tävlar på. Så när jag tränar över 20 km, borde jag  dricka sportdryck/cola edy under passet, precis som på tävlingar.
Hon säger att det ska inte vara kamp varje gång – då blir det till slut jobbigt att ge sig iväg på långpass. Och det vill jag inte så klart!
Grejen är att när man håller på att försöka gå ner i vikt samt träna ganska hårt är det svårt att veta vad ska jag äta/dricka på mina långpass!
Coachen sa att jag måste ändra inför mina långpass.  Hon vet att jag vill gå ner i vikt också, men just vid långpass, behöver jag mer energi. Punkt slut!

Resten av kvällen spenderade vi framför tvn och Melodifestivalen med kompressionsstrumporna på 🙂

Annonser

6 responses

  1. W.O.W.!!
    30km = respekt. Och vilken otrolig kalloriförbrukning, jag blir alldeles matt vid bara tanken.
    Luta dig nu tillbaka och fyll på bejb. Staaarkt jobbat, det där är pannben, 30k ensam.

    Kram!

  2. Vad läskigt när det känns på det sättet! Du pressar dig hårt och försöker gå ner i vikt så jag håller med Sirpa. Men du – strongt jobbat. jag är så imponerad på ditt pass och hela veckans träning överhuvudtaget! WOW!

  3. Långpass och ”bantning” är svårt att kombinera om du vill prestera optimalt under passet och dessutom slippa må dåligt som du gjorde.
    Tillför kolhydrater redan från start och sen kontinuerligt under hela passet så att blodsockret hålls på en bra nivå, då slipper du lågt blodsocker vilket är den primära orsaken till att du mår så dåligt och känner dig kraftlös.
    Kroppen har en massa energi lagrat, men eftersom hjärnan bara kan tillgodogöra sig kolhydrater så krävs det att man får i sig det.
    Bra jobbat annars, det är vid ca 30 km som det börjar hända saker i kroppen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s